Jesper Wung-Sung
Sideantal: 464
Udk. 10. marts 2021
1. udgave, 2. oplag
Findes som indbundet, E-bog, og som lydbog - 11.47 timer
Forlag: Politikens Forlag

Ida er en ganske ung pige med et ret almindeligt liv i Stubbekøbing. Det vil sige, hendes lillebror døde for flere år siden. Hendes mor havde store psykiske problemer. Røg ind og ud af Oringe Sindsygehospital. Pludselig sker der noget. Idas storebror kommer i sommeren 1890 hjem på ferie fra Kunstakademiet i hovedstaden. Men han kommer ikke alene. Med sig har han sin medstuderende, den jævnaldrende Vilhelm Hammershøi, som har rødder i en velhavende familie.
   Da Vilhelm Hammershøi nogle uger senere gør sig klar til at rejse hjem, har han og Ida dårligt talt sammen. Alligevel spørger han hende, om hun vil blive hans forlovede. Og sådan bliver det. Hun siger ja til en mand, et menneske, og kunstneren sætter en ring på et motiv.
   Svigermoren, den formuende Frederikke Hammershøi, har fra fødslen dyrket Vilhelm som et vidunderbarn. For hende virker Ida som en forhindring for sønnens fremtid som maler. Først da den kommende svigermor ser et portræt af Ida, malet af hendes søn, accepterer hun at hendes elskede søn, som hun har ført scrapbog over siden har var en lille knægt, aldrig har malet bedre.
   Efter brylluppet i Stubbekøbing træder Ida for alvor ind i nye verdener. Dels med svigerfamilien og dens omgangskreds. Dels alt det andet der følger med i den nye verden. En ukendt verden af museer, kunstnerkredse og udenlandsrejser. Hun følger sin mand i tykt og tyndt, mens han fortsætter med at male billeder, som kun en snæver kreds af mennesker forstår og værdsætter.
   Unge og nygifte. Rejserne i udlandet. Fælles oplevelser. Nej da. De to rejste for at Vilhelm kunne finde sine motiver. Ida forsøgte at hjælpe, uden held. De flytter ind i gamle lejligheder, der kan tjene som rum for malerierne. Med så få møbler, at købmands budet tror de er ved at flytte, fortæller det til købmanden selv, som derfor beder om at regning bliver betalt. Omgående. Selv om det var aftalt at der først skulle betales til den første.
   Portrætterne af en rygvendt kvinde med blottet nakke i et tomt rum bliver Vilhelm Hammershøis mest yndede og berømte motiv. Han oplever en stigende anerkendelse og popularitet frem mod sin tidlige død i 1916, og det maleriske tema varieres gang på gang med Ida som den tålmodige genstand anbragt inden for kridtstregerne på gulvet. Et liv i rygvendt tosomhed.
   Boganmeldelse: Jeg hørte og læste første gang om Jesper Wung-Sung, efter at han havde udgivet sin forrige roman "En anden gren" om de kinesiske rødder i hans slægt. Den fangede mig ikke på det tidspunkt. Og jeg lagde den fra mig.
   Ved ikke helt rigtigt hvad det var der tiltrak mig, fik mig i gang med "Kvinde set fra ryggen". Men jeg blev fanget fra begyndelsen. Og slap den ikke rigtigt igen, før det sidste ord havde lydt. De 11.47 timer fremragende indtalt af Helene Egelund, klarede jeg på max to døgn. Det er hurtigt for mig, skal jeg hilse og sige.
   Jesper Wung-Sung åbner luge efter luge, så den unge kvinde fra provinsen, som mest bliver næsten verdenskendt for sin nakke, også blev synlig og næsten knuselsket af mig som læser. Samtidigt med at jeg / man også lider med hende. Bag enhver succesfuld mand står en kvinde. Og ja. Ida stod. Ok. Mest med ryggen til. Indtil hendes fødder, ben, og ryg sagde stop.
   Jesper Wung-Sung har via sin sælgende lavmælte  og tålmodige fortællemetode kreeret billede efter billede i afsnit efter afsnit, så jeg som lytter blev draget ind i Idas livsbetingelser.
   Tag bare den kendsgerning, at Ida er omringet af ​en stor​familie​, hvor det ene barn efter det andet fødes, og vokser op. ​ En utrolig kontrast til den kendsgerning, at det at skulle have børn sammen, aldrig er oppe og vende mellem de to. Præcis som at hendes rolle i forholdet aldrig rigtig diskuteres mellem dem. Under en af de sidste rejser til London tager Ida et mindre opgør, en konfrontation over at Vilhelm bruger så meget tid på at finde motiver. I en periode får hun det lidt som hun vil have det.
   Jesper Wung-Sung. Jeg holder meget af hans måde at skrive på. Levende og tålmodigt. Detaljer og forklaringer en masse. Romanen handler om kvinden, hustruen, modellen. Men uundgåeligt kommer den jo også meget til at handle om Idas elskede Vilhelm, oplevet af Ida.
​   Tak fordi det ikke var det mest oplagte Jesper Wung-Sung valgte. Nemlig en roman om en af verdens nu mest ​anerkendte kunstnere.

Jeg fandt "Kvinde set fra ryggen" hos Mofibo, som jeg er abonnent hos. Og har anmeldt den fordi jeg havde lyst.