Kan være et billede af 1 person, skak og tekst

Walter Tevis: Dronninggambit

Udgivet af Lindhardt & Ringhof i 2016

352 sider. Findes som bog og E-bog
Udkommer i ny udgave den 23 februar 2021

Tildeles fem bananer ud af seks mulige.

Den lille skolepige Elizabeth mistede sin far da hun var ganske lille. Som otteårig blev hendes mor dræbt i en trafikulykke. Optagelse på et religiøst børnehjem blev løsningen. Store sovesale. Vagt ude på gangen. Ups. Jeg var lige ved at glemme vitamin og beroligende piller. Samme med kirkegang og salmesang. Det rimer. Og passer.

En af hverdagens pligter førte hende ned i skolens kælder. En gammel tyk mand, skolens pedel, sad på en stol ved et bord. Han kiggede mest på et mærkeligt bræt, lidt som det hun havde brugt til dam. Hvide og sorte felter. Han spillede faktisk med de mærkelige figurer.

Elizabeth spurgte hvad det var. Pedellen var tvær. Måtte vistnok ikke snakke med skolens elever. Beth, som hun faktisk blev kaldt, spurgte og spurgte. Hvorfor dit og hvorfor dat.Tre fire uger efter slog hun som otteårig pedellen ni ud af ti gange. Mindst.

Kan man læse Dronninggambit, uden at vide det mindste om skak? Ja. Jeg har spillet skak, eller forsøgt med med det, da jeg ville lære min dengang otte årige søn Rasmus at, ja, at spille skak. Den verden man som læser lukkes ind i, er sportens, men vel egentlig også den rene videnskab. Titlen Dronninggambit

Spændingsroman. Ja men jeg så et sted, at det var hvad den blev kaldt. Og for fanden da. Tænk lige en gang eller to. Ingen mord. Ingen røverier. OK. Beth Harmon stjal som cirka niårig et skakmagasin i den lokale boghandel. Det var stort set det eneste lovbrud i romanen. Men på trods af det faktum, er det en af de mest spændende bøger jeg har læst. De korte og knappe beskrivelser lige så hurtigt som et skakur siger tik tak. Teksten knalder derudaf. En fryd at læse. Blandt andet fordi plottet er utroligt godt sat sammen. Og så, igen igen, det er en vanvittig flot tekst. Som jeg læste på godt halvandet døgn.

Fra Wikipedia: Gambit er betegnelsen på en skakåbning, hvor der ofres en brik for at opnå en fordel.. Ordet ''gambit'' kommer af det italienske udtryk dare il gambetto (stikke benet frem ≈ at spænde ben). Det blev først brugt om skakåbninger i 1561 af den spanske præst Ruy López de Segura.Lopez studerede og forbedrede denne åbningstype hele sit liv, og han anvendte det spanske ord ...

Boganmeldelse: Ny svensk krimiseries opklaringer baseres (meget) på absolutte tilfældigheder

Inden skyerne kommer Forfatter: Mari Jungstedt Udgivet af People's Serie: Malaga bind 1 Sider: 300 Findes som bog, E-bog og lydbog (7.12 timer). Indtalte af Peter Pilegaard som er ny for mig. Hans stemmer fylder, uden at stjæle opmærksomheden fra handlingen. Rytmen passede mig fint, ikke for korte eller for lange pauser. Flot arbejde.   Tildeles 4 ud af 6 mulige mikrofoner. Af Bjarne Wildau   Tildeles tre ud af seks mulige bananer Reelt kan jeg ikke huske, om jeg tidligere har haft fat i en af Mari Jungstedt femikrimier. Hvis jeg har, har jeg lagt den fra mig inden jeg kom ret langt. Med den nye Malagaseries første titel, "Inden skyerne kommer" så jeg en chance for at hoppe på toget i tide. Og... jeg har tidligere været på ferie på Solkysten med Tjæreborg, og senere som journalist været på en reportagetur i området, hvor jeg lavede artikler om danskere, deres tilholdssteder, den danske kirke, osv osv. Så hvorfor ikke? Forlagets presseafdeling skrev: Gymnasielæreren Li

Nyhed: 4. bind i "Wolf og Inessa" serien er på vej

Af Bjarne Wildau Hvis du hører de tusinder af fans af thriller-serien om Wolf og Inessa, kan du godt finde gensynsglæden frem. Fjerde bind i serien, KALIFFEN, udkommer nemlig som E- bog og lydbog den 17. marts. Papirudgaven lander en måned senere, nemlig midt i april. Det dynamiske og sprængfarlige makkerpar, danske Wolf, og russiske Inessa har lidt mindre med hinanden at gøre i Kaliffen, end vi trofaste og begejstrede læsere og eller lyttere har vænnet os til. Wolf bruger meget energi på at hjælpe tidligere kolleger hos politiet med at bekæmpe  københavnske narkogangstere med hang til grusom tortur med dødelig udgang. Sig det nu ikke til nogen, hviske hviske, det er ikke kun de kriminelle som bryder loven i thrilleren, som er på 442 sider, eller som lydbog 10.01 timer indlæst af  Henrik Hartvig Jørgensen. Midt i arbejdet med narkosagen sendes Wolf til Paris, hvor han endelig møder Inessa. IS-terroristen Kaliffen`s planer om at terrorisere uskyldige mennesker skal stoppes én gang for a

Lydbogsanmeldelse: Lotte og Søren Hammer går sammen med P3 journalist om usædvanlig "ægte" lydroman

BREVE TIL LISA af Lotte & Søren Hammer, samt Julie Toft. Lydroman, varighed 4 timer og 42 minutter. Indspillet af Fries Before Guys Udgivet den den 13. april 2020 Af Forlaget Gyldendal. 4 med pil op ad ud af 6 mulige stjerner Af Bjarne Wildau Krimiparret Lotte & Søren Hammer har slået sig sammen med journalist og P3-vært Julie Toft om en nyskabende og ret original lydroman. Denne nyskabende og originale udgivelse, der tager true crime-bølgen under kærlig behandling. Hovedpersonen Emmas stemme er leveret af Josefine Kuhn fra det nordjyske podcastfænomen Fries Before Guys, men hun suppleres glimrende gennem de fem timers bevis på at genren snilt kan være kommet for at blive. Og ikke mindst udvikle sig yderligere.  Emma Storm Hansen, en ung kvinde vender tilbage til den jyske provinsby hun  voksede op i. Den by, hvor veninden Gry blev brutalt myrdet fem år tidligere. Morderen blev aldrig fundet, og nu har et amerikansk produktionsselskab sat sig for at lave en true crime-serie om