Skrevet af Jonas T. Bengtsson
Udgivet af Politikens Forlag
302 sider
Findes som bog, E-bog, og som lydbog. 7. 13 timer.
Indtalt af Jonas T. Bengtsson selv.

4 ud af 6 mulige bananer.

På mange måder er Politikens Forlag et af det absolut bedste af slagsen. Både for forfattere og os læsere. (Hvis du er i tvivl, så tjek lige diverse lister over de mest solgte bøger). Derfor undre det mig meget, at Jonas T. Bengtsson har "fået lov" til selv at indtale sin tekst. Lytteoplevelse forstyrres eller saboteres af affekteret udtale. Malplacerede pauser. Understregning af enkelte ord. Osv.  Altså. Jeg ved godt at smag og behag er forskellige. Men da jeg efter et par timers lytning spurgte mine ører om præstationen, blev jeg pænt men velment bedt om at læse resten. Og det gjorde jeg så. Pludselig fik jeg "lov" til at opleve hvor dygtig en forfatter Jonas T. Bengtsson helt sikkert er. Herligt.

2 ud af 6 mulige mikrofoner.

Forlaget skriver om "Fra Blokken":
Danny, Malik og Christian er alle tre vokset op i den samme betonblok i Københavns nordvestkvarter. De var engang bedste venner, men mens Danny kun er blevet mere kriminel, har Christian og Malik skiftet spor. Christian er blevet politimand og villaejer med kone og børn i Kastrup, og Malik læser til tandlæge og hjælper til i sin fars restaurant. Danny sidder inde på sjette år efter en voldsdom, da han meget uventet bliver prøveløsladt. Det første, han vil, er at opsøge sine gamle venner, men ingen har set Malik i flere uger, og selvom Christian er politibetjent, er det svært for ham at gøre noget, da han er bundet af regler og love. Dem har Danny nu aldrig set som en begrænsning, så han sætter sig for selv at finde sin forsvundne ven. Fra blokken er en gribende historie om venskab mellem tre unge mænd, der har samme afsæt i livet, men er gået hver deres vej.

Boganmeldelse: Romanen er skruet godt sammen. Teksten flyder. Beskrivelserne kommer som perler på snor.  Skræddersyede til personerne og miljøet. Præcis som med dialogerne, som oftest er korte. Fint. Historien er troværdig.

Ja tillad mig venligst at bruge udtrykket "Knaldroman", smiler. Spænding findes i rigelige og gribende mængder, og da jeg først droppede at lytte til krimien og begyndte at læse teksten, blev jeg fanget, fortryllet og fastholdt.

I skrivende stund nærmer julen sig med alt hvad den bringer med sig. Indkøb af gave. Og afslappende stunder, hvor romaner som eksempelvis "Fra blokken" passer fint ind højtiden.

Jeg abonnerer på bøger fra Mofibo. Og det var der jeg fandt romanen.