Geiger by Gustaf Skördeman

Geiger
Af Gustaf Skördeman

Indlæst af Bent Otto Hansen, som leverer et meget flot stykke arbejde. Jeg læste de første 200 sider, men da lydbogen blev tilgængelig hos Mofibo, droppede jeg læsning af den tilsendte E-bog. Noget jeg aldrig fortrød. Indlæsningen tilføjer absolut noget ekstra til den i forvejen fremragende roman. Uden at dominere teksten vel at mærke.
5 ud af 6 mulige mikrofoner.

Forlag: Hr. Ferdinand / Politikens Forlag
Oversætter: Agnete Dorph Stjernfelt

Forlaget skriver: Telefonen ringer, netop mens hun er ved at vinke farvel til sine børnebørn. Kun ét ord lyder i røret: Geiger. Hun har ventet på det i mere end 30 år. Hun ved hvad det betyder. Hun henter sit våben, skruer lyddæmperen på, presser pistolmundingen mod sin mands tinding og trykker aftrækkeren i bund. Den myrdede er Stellan Broman, hele Sveriges pensionerede tv-legende. Da politibetjenten Sara Nowak hører om mordet blander hun sig straks, selvom det er uden for hendes område. Hendes kollega ved at Sara nærmest er vokset op i familiens store villa i den stockholmske forstad, og at der er brug for hende. Hun bryder alle regler og slutter sig til efterforskningen, mens hendes fortid, som tålmodigt har ventet i årevis, nu sniger sig ind på hende.
Et familiedrab ud af det blå forgrener sig i en gammel DDR-spionring, i terrorbevægelser og intense konfrontationer mellem mødre og døtre i denne medrivende spændingsroman, som er den første i en planlagt trilogi.

Anmeldelse: Den sidste måned har jeg læst og anmeldt to agent spændingsromaner. Begge danske. "Kongetro" af Tobias Bukkehave, i øvrigt fra samme forlag som Geiger. Politikens. Den anden "Forræderens børn" af Leif Davidsen. Så jeg begyndte at læse / lytte til den svenske debut, "Geiger" med en spændt forventning. Ville Danmark tabe i sammenligning med denne svenske debutant?
     Tre fire sider henne i romanen overgav jeg mig. Ja. Det er ikke en gang løgn. De to spionromaner jeg har nævnt her over, var langsomme som en 100 m. løber der havde fået en fibersprængning i låret. Sådan var det ikke med Geiger.
     Stellan Broman, hele Sveriges pensionerede tv-legende, som på mange måder minder om virkelighedens svenske TV- personlighed i 60erne og i 70erne, Lennart Hyland, bliver skudt bagfra. Af sin egen kone. Som i en snes år eller længere har ventet på den ordre, som blandt andet betød at hun skulle dræbe sin ægtemand.
     Thrillerens hovedperson er Sara Nowak, som kom til Sverige i maven på en ung polsk flygtning. En politikvinde midt i 40erne som har prostitution, ikke mindst de mandlige kunder, som speciale. Først dræbes Sveriges største TV-personlighed af sin egen kone.
     Og derefter løber Sara Novak efter en kunde som netop har forladt en af Stockholms hundredvis af importerede purunge prostituerede.
     Fra sin plads i bilen, ved siden af en mandlig kollega ser hun at kunden har blod på den ene hånds knoer. Mere blod. Den polsk svenske efterforsker, med blandt andet et speciale i en russisk kampsport, fanger ham. Ok. Han stikker hende i låret med en kniv, og han får så hatten passer. Også efter at han er uskadeliggjort med begge håndled i et sæt håndjern.
     Midt i den opgave bliver Sara kontaktet af en tidligere kollega, lesbiske Anne. Saras polske mor har i mange år været rengøringskone hos den nu meget døde Stellan Broman. Og Sara var i mange år legekammerat med sin arbejdsgivers børn.  Og det ved Anne. Om Sara ikke har lyst til at tjekke op på drabet, nu hun kender mere til Bromanfamilien end formodentlig nogen som helst anden i det svenske politikorps?
     Romanen. Fortæller stilen minder mig på mange måder om danske Michael Kretz Kreifeldt. Som læser / lytter får man kontant betaling ved kasse 1. Man når dårligt nok at sætte eller ligge sig til rette. Faktisk meget naturligt.
     Forfatteren Gustaf Skördeman deler faglig baggrund med netop Michael Kretz Kreifeldt. Begge har tidligere arbejdet som manuskriptforfattere. Præcist som når man ser en film eller TV-serie bliver man stopfodret med billeder.
     Følger du min anbefaling og satser på "Geiger", bliver du med en smule held fanget af en verden, hvor der er flere konspirationsteorier, end en rødhåret svensk kvinde på en sommerdag har fregner mellem brysterne. God læselyst.