Pige på mission - roman af Susanne Lykke
304 siderFindes som bog, E-bog og som lydbog. 9.11 timer.
Udgivet af Rydendahl Forlag.

Forlaget skriver: Elly Flodin udsendes af Danmark som feltpræst i Camp Nordlys. Hun støtter soldaterne gennem samtaler, når de har været under angreb i felten, og hun arrangerer sociale arrangementer i lejren. Dér oplever hun en frigørelse fra sit gamle liv.
    Ligeledes bliver hendes far, den gamle sognepræst Erik Flodin, tvunget til at give slip på sin datter og bliver derved også tilskyndet til at åbne øjnene for nye ting. Hun navigerer i en hverdag, der er uforudsigelig og farlig, og en dag står hun også selv ansigt til ansigt med fjenden.
    Elly formår at skabe tætte relationer til både soldater og det øvrige personel – og hun møder sit livs kærlighed. Men der er en pris for Ellys personlige dedikation, når hun kommer tilbage til Danmark.
    Pige på mission er en krigsroman om venskaber og sammenhold, kærlighed og sorg. Den peger på de udfordringer, som soldaterne møder før, under og efter en udsendelse. Herunder psykisk pres og PTSD. Bogen skildrer også de spændinger, der kan opstå, når kvinder er udsendt blandt et flertal af mænd.
    Pige på mission er fiktion, men inspireret af grundig research og interviews af danske veteraner, der har været udsendt i Afghanistan, Irak og Bosnien. Bogen er faktatjekket af Danmarks Veteraner Nordsjælland.

Boganmeldelse: Kender du det - man åbner en bog, eller klikker på lyden, og så går der en time eller to, måske flere, uden at man gør ret meget andet end at sluge og fortolke det som kommer til én, uden at man tænker ret meget over noget som helst andet. Sådan fik jeg det med Susanne Lykkes fjerde roman - Pige på mission.
    Præsten Elly Flodin har langt fra en lykkelig hverdag i Danmark. Hun domineres af to mænd, som begge vil fastholde hende i nogle holder, som passer dem. Nemlig hendes kæreste, og hendes far. Men det bliver for meget for den unge præst. Og i hemmelighed søger hun et job som feltpræst i Camp Nordlys.
    Begge mænd reagerer negativt. Men Elly kommer væk. Ja hvad var det egentlig hun gjorde? Rejste hun væk fra de to mænd, eller hen til noget, som hun ville af et rent hjerte?
    Det var et af de spørgsmål, som jeg stillede mig selv i den første del af bogen. Et af de valg som Elly skal tage ret hurtigt efter ankomsten, er hvor hun skal spise. I officersmessen, eller hos de mennesker (med stort M) - som hun reelt er hyret til at betjene og støtte. Hun konstaterer at hendes egen far sikkert ville føle sig bedst tilpas hos de ældre officerer. Fred være med det. Reelt er hun ikke i tvivl. Hun mødte fire fem meget forskellige fyre på udrejsen. De bliver hendes spisekammerater. Der er også kvinder med blandt de udsendte. To lidt yngre end Elly. Hun forsøger faktisk at få kontakt med dem, uden at det lykkedes. Først aller sidst i romanen kommer der kontakt, via præstegerningen.
    Stille og roligt, allerhelvede des hurtigt, etablerer Elly sig i sin helt egen bygning, som både udgør kontor og hjem, inklusive soveværelse.Ret hurtigt inde i handlingen kommer Elly ud for noget meget voldsomt. Hun overlever, og det næste bliver, at hun forfølges og delvist intimideres af delingsfører.
    Der kommer mindre end en håndfuld til hendes første gudstjeneste. lidt det samme da hun starter et kor. Men begge aktiviteter vokser med, undskyldt udtrykket, raketfart.En kok som hun faktisk holder meget af, altså som både person og kok, forelsker sig i hende.
    Faktisk får feltpræsten et godt øje til en af de soldater som hun har mest kontakt med, et øje eller kald det bare følelser, som deles af fyren.Og sådan fortsætter det.Susanne Lykke formår stille og roligt at give mig, og måske dig med, et godt indblik i livet i lejren, hvor døden, eller risikoen for samme, mixes med glæde , frygt, og savn.Jeg tror på feltpræsten. på lejrens øverstbefalende, som må lære at indordne sig i "Ellys kor", på fyren som har sunget i kor siden han var en dreng uden overskæg, men med bumser.
    Alt i alt et flot stykke arbejde. Tillykke med det.
.....
Jeg er kunde hos Mofibo, og jeg fandt lydbogen der. Efter en anbefaling i en af de litteraturgrupper jeg er med i på Facebook.