DØDEN ER KUN ET ØJEBLIK

Boganmeldelse - spænding om et "hårdtslående" emne - mænds vold mod kvinder

Åh nej. Endnu en fagperson som skal have al sin viden presset ind i en såkaldt spændingsroman. Det var lidt sådan jeg tænkte, da jeg så at Lisa Holmfjord, direktør for Dansk Kvindesamfunds Krisecentre, nu udgav en roman om mænds vold mod kvinder.
   Jeg har nemlig rigtig dårlig erfaring med fagfolk, fra viruseksperter til politifolk, som vil skrive krimi eller spænding om deres eget fag. Gang på gang er "skrivende fagfolk" så ivrige for at fortælle om det fag de elsker, at personernes personlige følelser, frygt, osv. forsvinder. Men rolig nu. Og vær ganske tryg. Sådan er det ikke med Døden er kun et øjeblik.

Døden er kun et øjeblik
Af Lisa Holmfjord
352 sider
Findes som indbundet bog, E-bog og lydbog.
Udgivet af Gyldendal

5 bananer ud af 6 mulige

Indlæsning: 3 ud af 6 mulige mikrofoner

Det er Grete Tulinius som har indlæst spændingsromanen. Jeg har tidligere lyttet til flere af hendes jobs. Endda med glæde. Derfor gik der mere end én time, inden jeg for alvor reagerede. Først troede jeg at tempoet var for højt (for mig). Og jeg sendte en besked til Grete Tulinius for at sikre mig, at det var den korrekte version jeg lyttede til på streamingtjenesten MOFIBO. Det var det. Flere venligtsindede beskeder røg frem og tilbage. Jeg lyttede og lyttede. Indtil jeg fandt ud af, hvad der var galt. Pauserne. Ja det var pauserne, som, et slag på tasken, i halvdelen af tilfældene var næsten uhørlige. Meget stressende (for mig). Fra det øjeblik læste jeg resten af bogen.

Forlagets presseafdeling skriver: Esther er flygtet fra sin voldelige mand, den respekterede læge Andreas, og er gået i skjul på et krisecenter. Hun drikker, har psykiske problemer og kommer dårligt ud af det med de andre kvinder. Og så frygter hun den dag, Andreas modtager skilsmissepapirerne, for hun ved, at han aldrig vil give slip på hende. David er blevet fyret fra politiet og har slået sig ned som privatdetektiv. En kvinde fra den nordsjællandske overklasse opsøger ham med en opgave. Han undslår sig, indtil det går op for ham, at målet er en, han kender, én han har svigtet. Han begynder sin efterforskning, der leder ham omkring en kostskole og en gammel forgiftningssag. Imens finder kvinderne på krisecenteret ud af, at Esther er forsvundet. DØDEN ER KUN ET ØJEBLIK er en psykologisk thriller om løgne, intriger og mænds vold mod kvinder. Den er også Lisa Holmfjords debut som forfatter. Hun er uddannet socialrådgiver, er direktør for Dansk Kvindesamfunds Krisecentre og har beskæftiget sig indgående med ligestilling, menneskerettigheder og vold begået mod kvinder.

Min boganmeldelse: Forfatteren har hele sit liv haft lyst til at skrive romaner. Da hun var helt lille, tegnede hun sine historier. I mellemtiden har hun skabt sig et liv som først socialrådgiver, forkæmper for kvinders rettigheder, og de sidste mange år har hun arbejdet med krisecentre for voldsramte kvinder.
   Og netop fordi hun selv er var en ivrig læser af krimi og spænding, var det oplagt at hun om ikke droppede sin rolle som debattør, så i det mindste supplerede den med et andet våben. Nemlig spændingsromanen. Et projekt som varede mindst fire år.
   Til Kultur på P1 udtalte hun, at hun ville ud på et "ordentligt" forlag. Og det er hun så kommet. For fanden da.
   I løbet af de første tre fire sider hang jeg på krogen. Ester flygter endelig til et krisecenter, hvor hun møder andre kvinder. Etnisk danske, danske af anden etnisk herkomst, og kvinder fra den tidligere østblog. Vold mod kvinder kender ingen grænser når det gælder kultur, religion eller nationalitet.
   De kvinder, medsøstre Ester møder på krisecentret er fra helt andre sociale lag end hun selv og sin voldelige ægtefælle. En højt respekteret læge. Forfatterens valg af hovedpersoner er en genistreg som rager op, så alle kan se den. Tænk hvis vi som læsere bare havde mødt et par fra de lavere og socialt ramte lag. Så havde vi måske bare trukket på en skulder, måske rystet på hovedet, og tilsat det hele et suk eller fem.
   Men nej. Mænds foragt, had, og vold mod kvinder findes også i forhold mellem veluddannede. En anden forfatter, Hanne-Vibeke Holst, har i sin politiske triologi med "Kronprinsessen", "Kongemordet", og "Dronningeofret" en højtplaceret politiker, som både køber sex, og dominerer og gennembanker sin kone. Men ellers, så vidt jeg ved, er skønlitteraturen ikke forvænt med det.
   Igen. Fagpersonen, forkæmperen og debattøren Lisa Holmfjord har virkelig formået at beholde forfatterkasketten på. Der er meget lidt fagligt præk, hvis der overhovedet er den slags i bogen.   I stedet møder vi de menneskelige personer som de er. De lukkes op, Som en dåse makrel i tomat. Op med dåsen, så vi kan se, snuse til, og sluge indholdet.
   Bogens titel antyder jo en del. Det er en voldsom spændingsroman. Med en voldsom slutning. Men hvis vi selv spurgte de voldsramte kvinder, eller de fagfolk der rydder op efter partnervold mod kvinder, ville vi jo få historier om vold og konsekvenserne af den, kylet mod vores egen uvidenhed.
   Mon ikke det var forfatterens hensigt? At levere en spændingsroman om hendes menneskelige og faglige hjerteblod. Og til det er der kun for mig tilbage, at erklære at den opgave som forfatteren stillede sig selv, er lykkedes.
   Og så er det endnu et plus, at Lisa Holmfjord skriver flydende og let læseligt. Tillykke med det.
...
Jeg har fundet spændingsromanen "Døden er kun et øjeblik" på streamingtjenesten MOFIBO. Og har hverken været i kontakt med forfatteren eller hendes forlag inden jeg skrev anmeldelsen.