KONGAMATO af Mikala Rosenkilde
668 sider
Forlaget Dreamlitt

Findes som Paperback, E-bog, og lydbog.

Indlæst af Lars Poulsen, som er ny for mig. Da jeg skrev nedenstående anmeldelse af teksten, manglede indtalingen. Specielt de mindre forlag har det med at om ikke tøve, så i det mindste at vente lidt den ekstra udgift, en lydbog trækker med sig. Og før den så endelig er der, før man har resultatet mellem sine ører, opstår der en spænding. Hvem indtaler romanen, og hvor godt bliver resultatet?

Indtaleren er ny for mig. Men han gør det faktisk godt. Stille og roligt, uden at jeg "slog mig" på ham. Hvis ikke jeg havde den specielle interesse som jeg nu har for indtalere og lydbøger, havde jeg sikkert bare oplevet romanen via øregangene uden at tænke mere over, hvem indtaleren var.

Tildeles fire ud af seks mulige højttalere

Tildeles 4 ud af 6 mulige bananer.

En anderledes, måske lidt skæv spændingsroman. Ja men det var det jeg søgte. Og fandt. Hos et af de mindre forlag, hvor jeg tidligere har fundet en enkelt guldklump. En dobbelt mursten som landede på min tablet, hvor scenen var sat i Afrika.

Forfatteren Mikala Rosenkilde har boet i Sydafrika i en periode af sit liv. Først i Johannesburg, og derefter op tæt på grænsen til Zimbabwe. Hun har tidligere udgivet en novellesamling, nemlig "Legetøj". Og tre mindre novellesamlinger. Og to bøger for børn.

De sidste syv otte år har hun puslet med det hun selv kalder sine "vilde øglefugle" som da også har lagt navn til romanen Kongamato.

Forlaget skriver: Morten Lange er kryptozoolog med drømmen om at finde verdens sidste flyveøgler. Han rejser derfor ud for at lede efter kongamatoerne, øglefugle, der siges at hærge et afsidesliggende område af Afrika.Samme sted har dyreværnsorganisationen Lion & Lamb et shelter for aflivningstruede, eksotiske kæledyr som løver, næsehorn og giraffer. Dyr, der enten er blevet tilovers eller er blevet for store og farlige at omgås for deres tidligere ejere. Nu rehabiliteres de til et nyt liv som frie dyr.

27-årige Anna Wahlin fra Nørrebro skal være frivillig dyrepasser i tre måneder på shelteret, og hun glæder sig til en oplevelse for livet. Men intet er, hvad det udgiver sig for i den afrikanske ødemark, og det viser sig snart, at Lion & Lamb har helt andre og skjulte agendaer end at rehabilitere eksotiske kæledyr.

Både dyreværnsorganisationen og den afrikanske savanne og jungle skjuler mere, end de åbenbarer, og snart truer farerne, både de menneskeskabte og de naturlige, Anna og Morten fra alle sider. Før de får set sig om, er jagten gået ind på dem begge.

Anmeldelse: Først - Jeg har tjekket Wikipedia. En "Kryptozoolog" beskæftiger sig med mytologiske eller uddøde dyr, der antages at eksistere, selv om der ikke findes beviser for deres eksistens".

Som læser inviteres man fra start med til et bestyrelsesmøde i virksomheden som fra er navnløs. Morten Lange er allerede taget af sted. Det faktum kan de indkaldte ikke lave om på. Nej. De skal bare godkende beløbet, som automatisk vil følge med videnskabsmandens månedlange ophold.

Et farvestrålende billede af fugl fanger alle mødedeltageres blik. En flyvende øgle, måske på størrelse med en kalkun. Med tænder. Hjørnetænder og det alt sammen. Og så kommer det fra formanden selv. Konkurrenten UniWhite har laboratorier i området Ungala. De har opfundet, eller er på vej til snart at være klar med et produkt, som kan udradere alle konkurrenter. Et firma som samme formand og bestyrelse også har ansvaret for. Den sidste trumf bossen smider på bordet er, at UniWhite måske har knækket koden til cellers alderdoms proces.

Bestyrelsesformanden fortæller nu, at videnskabsmanden som tror at han skal på jagt efter flyvende øgler, endnu ikke ved, at han også skal spionere hos UniWhite.

Og så er handlingen ligesom i gang. Morten Lange er på vej. Og han møder danske Anna, der tilfældigt men heldigt skal samme vej. Ja faktisk skal de til være en del af samme projekt. "Lion & Lamb". De to danske frivillige skal arbejde og bo på farmen Promovito.

Derefter siger man som læser farvel til den danske del af historien. Og goddag til den Sydafrikanske del, nemlig folkene bag Lion & Lamb.

Chefen Alakim er flygtet fra et eller andet i Sydafrika. Men nu er livet stort set problemfrit. Sort of. Hans kone Dana er en tidligere dansk fotomodel som taler engelsk med sydafrikansk accent. Hun er alkoholiker, og allerværst, hun har en lillebror som er chef for forskningen hos UniWhite, Eugene, som har store problemer med at holde sig indenfor sine budgetter, og endnu værre, forskningsresultaterne udebliver.

Og så er der rygterne om de flyvende øgler. En tidligere ansat, C. K. som tog en lang fængselsstraf for at redde blandt andet Alakim i det problematiske den gang i Sydafrika, er på vej. Han ved det ikke, men han er udset til at skyde alle de flyvende øgler, og begrave dem.

Mere dårligt nyt: En fyr, som er en del af det frivillige korps er væk. Er han flygtet fra sit pas, eller er han blevet en del af aftensmaden for et af Lion & Lambs livsfarlige rovdyr, den 80 kilo tunge leopard Gilbert?

Der er også en yngre knægt, Dennis, som har en sydafrikansk provins tatoveret på en arm. han finder en enorm grotte, med hulemalerier, hvor de flyvende øgler er en del af malerierne. Det samme er nogle hvide væsner med røde øjne. Og hvad laver den unge fyr der?

Fortællingen flyder fint. Jeg skulle lige til at skrive "garneret" med meget smukke og interessante beskrivelser af Afrika". Men ordet garneret skal nok skiftes ud med "dominerer". Og de to danskere som introduceres i begyndelsen af romanen hører eller ser vi ikke ret meget til.

Og det vi får fra de to, er at de opfører til tåbeligt. Specielt kryptozoologen Morten Lange, som braldrer ud med sine hensigter. At han er på jagt efter flyvende øgler.

C. K. ankommer direkte fra en løsladelse efter syv otte år bag tremmer. Alakim har sendt penge til ham. Da de mødes i sidstnævntes luksuriøse villa placeret i passende afstand fra farmen, konfronteres de vidt forskellige drømme og håb, som de to hver især bærer rundt på.

Den løsladte forventer en tilbagebetaling, en slags erstatning for den straf han tog på sig, så Alakim kunne slippe og fortsætte et projekt. Og modsat regner bossen ham for next to nothing. Han får et tilbud. Fis ud og find de flyvende øgler, og dræb og begrav dem alle.

Panikken breder sig, da chefen hos UniWhite ringer og fortæller Dana, at Morten Lange i virkeligheden er en industrispion, som bare skal stoppes. Og som den første frivillige hos Lion & Lamb, indlogeres han i pragtvillaen. langt fra farmen, og endnu længere fra Eugenes laboratorier.

Mikala Rosenkilde leverer på mange måder varen, nemlig en dansk roman som er så langt fra en femikrimi som man overhovedet kan komme. Hurra for det. Det er voldsomme og dramatiske sager der foregår.

Jeg har selv været i noget der minder om det område hvor en stor del af handlingen at sat. Og genkender meget. Da jeg læste den på opfordring tilsendte E-bog, kom jeg til at tænke på læseoplevelser jeg har haft med andre forfattere som har vidst utroligt meget om det "fag" som de beskrev. Politifolk, Epidemi-eksperter osv. Og bogen er på godt 660 sider. Ville det have skadet spændingsromanen at sætte mere fokus på handling, og mindre på beskrivelser?    Jeg kan godt være tilbøjelig til at holde på det sidste. Tak for oplevelserne.