Boganmeldelse: Hallo - er der en psykolog til stede? 3. bind i Lucy Kiehl-serien

mit navn er viktor - bog

4 ud af 6 mulige stjerner

Indrømmet. Jeg husker ikke hvor langt jeg var henne i "Mit navn er Victor", og hvor mange SMSer Lucy Kiehl havde undladt at læse fra sin tidligere elsker, inden jeg fik lyst til at vide mere om, hvorfor hun var blevet som hun er. En dybt professionel efterforsker, og en slags latterlig amatør i det "Håndværk" som kaldes privatlivet. Du ved, sådan noget som at mærke efter hvad man vil, være ærlig og solidarisk overfor sig selv. Og knytte sig til andre, uden at være ved at dø af skræk. Jeg lover at jeg kommer tilbage til topefterforskerens privatliv senere.

Fuldtidsforfatteren Marianne Monteau med en fortid som læge, udgav i marts i år spændingsromanen MIT NAVN ER VICTOR. Det er tredje selvstændige i serien om politiassistent Lucy Kiehl.

En aften sidst i november er en eksportchauffør på vej tilbage fra en længere tur. Det sner, og i radioen advares der konstant med spejlglatte veje. Og så. I et glimt ser han noget på sin højre siden. En skygge. Så hører han en krop ramme køleren. Den forsvinder op forbi frontruden. Og endelig står lastbilen stille. Arme trækker ham ud af førerhuset. Det er mig som har kogt prologen ned til et hjørne af en Maggiterning.

"To lysglimt. To knald. Og mangemillionæren klasker ned mod kolde fliser".

Første kapitel indledes med at en af Storkøbenhavns største byggematadorer, Bernt, som er alene hjemme, hører en lyd ude i haven. Han åbner en dør, og går ud på verandaen. Råber nogle sætninger. Tager et par skridt ud mod havens mørke. To lysglimt. To knald. Og mangemillionæren klasker ned mod kolde fliser.

En person løber forbi ham videre ind i stuen, trækker nogle skuffer ud, tager enkelte ting med sig, men efterlader også mange kostbare ting. Er det virkelig en simpel indbrudstyv som er på arbejde, eller handler mordet om noget helt andet? Marianne Monteau har fra start indledt sin psykologiske dåseput med mig og sikkert mange andre som læsere.

Politiassistent og efterforsker Lucy Kiehl er udlånt til Københavns politi. Hun vidste det. Hendes midlertidige chefer vidste det. Og selvfølgelig vidste hendes københavnske kolleger alt om, at hun er på vej tilbage til Aarhus.

Men fra det splitsekund gerningsmanden trængte gennem en hæk ind i naboens have og forsvandt, kunne Lucy Kiehl glemme alt om at tage Hjem Til Aarhus. Hun kan sangen uden ad. Tror jeg nok. Men det blev indtil videre også det nærmeste hun kommer byen, og hendes chef og tidligere elsker "Gedden" som stadig plager hende med beskeder en masse. Og som hun ikke har nosser nok til at droppe. I telefonen, og på skiftende madrasser. Gør det nu for fanden. Få dig dog et liv, Lucy Kiehl. Kig dog på dine medsøstre. Vil du blive ved med at have det lige så dårligt som dem. Med massageapperater, hyggelige biografture med veninder, og medlem i samtlige grupper på Facebook :-D :-D :-D, der har krimi og spændingsromaner som emne.

Langsomt men sikker føres jeg som læser ind i en verden med en ulykkelig enke. Som få sider efter at hun er blevet medlem af enkestanden, foretager og modtager mystiske telefonopkald.

Tilbageblik fortæller om en alkoholisk taxichauffør, som har ambitioner om at forfremme sig selv til en alkoholisk taxivognmand. Han deler i øvrigt seng med en arbejdsløs kvinde, som er mor til hans lille søn. Ja men han er vel hovedperson, helt eller næsten, i den første halvdel af romanen.

Han er italiener. Og derfor kan kvinden i hans liv italiensk. Og pludselig får hun et job som sekretær hos byggematadoren Bernt, som gerne vil skilles fra sin kone. Hun var den eneste ansøger som kunne tale italiensk.

Taxichaufførens kone bliver gravid, midt i sin elskers kamp for skilsmisse. Det lykkes. Og alkoholikeren efterlades i sin lejlighed. Og derfra følger vi hans kamp for samkvem med sin søn. Og millionærparrets forsøg på at holde knægten væk fra hans far.

"Historien kører fint der ud ad. Med bevidste professionelle benspænd og røgslør lagt ud, så vi OK løber efter bolden, men aldrig formår at nå den".

Lucy Kiehl kommer ret sent ind i seriøst opklaringsarbejde. Altså sådan for alvor. Der er to vidner som var tæt på drabet på byggematadoren. Den ene mener at den der flygtede var en mand. Den anden er ret sikker på at det var en kvinde.

Historien kører fint der ud ad. Med bevidste professionelle benspænd og røgslør lagt ud, så vi OK løber efter bolden, men aldrig formår at nå den. Personerne virker i det store og hele ægte. Taxichaufføren beskrives meget troværdig. hans fortvivlelse som sender ham yderlige ned i den dybe brønd som hedder alkoholisme. Det værtshus, de venner han for sig der, inklusive den servitrice han nærmest køber sig til, det virker troværdigt. Jeg har kun været på brune værtshuse to gange i mit liv, men alligevel tror jeg på de mennesker, og det miljø.

"Lucy Kiehl. Hun irriterer mig voldsomt. jeg har ikke arbejdet som postbud, og haft sex hver onsdag med den samme kone. Så jeg har som mand mødt et par håndfulde af hendes type".

Når det gælder "enkeballet" eller hvad vi nu skal kalde de vi møder ovre hos enken, og ikke mindst hos den forsmåede kone, den myrdedes eks. Der er jeg straks lidt mere usikker. Læs bogen, og du vil forstå hvorfor.

Lucy Kiehl. Hun irriterer mig voldsomt. jeg har ikke arbejdet som postbud, og haft sex hver onsdag med den samme kone. Så jeg har som mand mødt et par håndfulde af hendes type. Som jeg allerede har nævnt. Dybt professionel på jobbet. Med det ene resultatet efter det andet. Den ene fjer efter den anden. I hendes hat. Hun giver mig fnat. Hvorfor får hun ikke styr på sit liv? Og hvorfor har hun så mange lidelsesfælder i det moderne samfund.

Ok. Det er kun den 3. bind i en serie, som måske fortsætter i årevis. Så der er masser af tid, masser af plads til at forklare Lucy Kiehls skæbne, eller udvikle det. Håber at hun, og for den sags skyld også den SMS sendende Gedden fra Aarhus bliver klogere.

Bogen har 350 sider, og er udgivet af Forlaget Grønningen 1.

Den findes som bog, E-bog, og hos Mofibo som lytterroman - oplæst af Peter Carstens.

Jeg har læst bogen via Mofibo, som jeg har abonneret på siden 2015, og har i den proces ikke haft kontakt med hverken forfatteren eller forlaget.