Boganmeldelse: GLASNØGLEN af "Alex Karl Morell"

GLASNØGLEN af "Alex Karl Morell"
5/6 stjerner
******
324 sider
Findes som bog, E.bog og lytteroman.
Indtalt af Jacob Svane & Marie Louise Wille
Spændingsromanen Glasnøglen handler om fugle (og så meget andet). De rigtige, de som spiser og ellers opfører sig som fugle nu skal og gør. Og de forkerte. Som ikke spiser, som ikke har blod. Den handler også om mennesker der holder nok af fugle til at risikere egne liv for dem. Og her tilstår jeg, at jeg overhovedet ikke fik PIP af at læse bogen. Jeg var nærmest træt af at den slutte. Om bogen underholdt mig. Om det den perfekte roman til næste strandtur? Døm selv.

Under rimelig mystik udkom bogen for knap to år siden. Det var inden jeg begyndte at anmelde bøger, og jeg erkende, at jeg overså den totalt. Og når jeg nu overså den, er det samme vel sket for andre. Derfor denne forsinkede anmeldelse. Og så tilbage til mystikken omkring bogen. Forlaget Bindslev som står bag udgivelsen, skrev nemlig "Alex Karl Morell er et pseudonym for to etablerede danske forfattere, og Glasnøglen er et sideprojekt, som adskiller sig væsentligt fra deres øvrige udgivelser.

Jeg skal nok holde mig fra at give bud på navne, men der var mindst én evne som forfatterne havde. Nemlig beskrivelse af sexede manderøve. Generelt husker jeg ikke RØV beskrevet så detaljeret og flot, så endda flere gange. Tilmed flere forskellige røve. Kan den ene af de to forfattere være en kvinde, eller måske bare en bøsse?
Alex Karl Morell

Forlaget skrev: Under pseudonymet Alex Karl Morell – og med Ib Michael på sidelinjen – har to danske forfattere skrevet en hæsblæsende thriller om to anti-helte, underlige fugle og en verdensomspændende konspiration. Som midtjysk hobby-ornitolog har Kathrin Lindgaard et skarpt øje for fugle, men ikke så meget andet. Hun har bemærket, at de er begyndt at opføre sig besynderligt. Ikke dem alle og ikke hele tiden, men et eller andet er ravruskende galt i fugleriget. Derfor kontakter hun den kronisk tømmermandsramte journalist Jesper Bastholm, som opholder sig i Thailand, hvor naturen også udviser en excentrisk opførsel. Men det skulle hun aldrig have gjort, for inden længe står jorden i flammer under dem begge. Jesper må flygte over hals og hoved fra de thailandske myndigheder, og Kathrin opsøger en tidligere elsker i USA, som  måske ved besked. Fra hver deres ende af kloden nærmer de sig langsomt noget kolossalt stort, ekstremt hemmeligt og utrolig farligt.

I disse så moderne tider synes jeg ofte, at krimi og spændingsromaner ofte giver mig en fornemmelse af at være skrevet ud fra et bestemt koncept. Præcis som man trykte danske medier som Berlingske, Ekstra Bladet, BT, Se & Hør, osv osv,  henvender sig til bestemte læsergrupper. Derfor er Glasnøglen utroligt befriende at læse. De to anonyme forfattere har for mig at se, ikke valgt det nemmeste,nemlig at bruge en bestemt skabelon. Nej da. De er deres egne. Personerne reagerer forskelligt fra time til time, fra brandert til brandert, og handlingen, tjae, de enkelte kapitler er næsten placeret som og at de er fiske op af en fiskedam hos et omrejsende tivoli.

Og sproget, sætningsopbygning, og rækkefølgen, det er så sublimt, at jeg måske får abstinenser, næste gang jeg skal i gang med at læse en af de "i skabelon fremstillede" romaner, hvor forfatteren er blevet holdt i snor, og med gulerod og måske pisk, er blevet "vejledt" til at levere noget af det, som de ved at de kan sælge. Hvordan var det med slagteren nede i Mejlgade, den gang lige efter besættelsen? To millioner fluer kan ikke tage fejl.