Højsangen fra Palermovej
Af Annette Bjergfeldt
362 sider
Findes som bog, E-bog,
og som lytterroman indtalt
af Githa Lehmann

En dværg af en grossersøn fra vores hovedstad, skæv i kroppen var han også, rejser til det daværende Petrograd (Sct. Petersborg) for at bevise at han er den fødte forretningmand. Efter ankomsten tager han som det første cirkus i Cirkus Sowalskaja. Her møder han den oversavede kvinde, Varinka, en for ham gigantisk kvinde på 150 cm. Han ved ikke, at hun lige har mistet sin elskede trapetsartist, som ved et uheld landede i en cirkus(flod)hest mund. Anden gang dværgen tog til Petrograd, var det for at gifte sig med cirkusprinsessen.

"De to mødte hinanden da svenskeren rejste
 med SAS til England, for at hans brevdue kunne
modtage en medajle for heltemodige indsatser
som kurer mellem England og Sverige".

Romanens fortæller er den født kluntede og buttede Ester, som hjælper andre, mens hun selv kæmper for at blive en anerkendt kunstmaler. Dværgen var hendes morfar. Selv er hun, hendes tvillingesøster Olga, og en skrøbelig storesøster børn af en SAS stewardesse, og svensk brevduetræner. De to mødte hinanden da svenskeren rejste med SAS til England, for at hans brevdue kunne modtage en medajle for heltemodige indsatser som kurer mellem England og Sverige. Brevduetræneren fik i øvrigt ved samme overrækkelse sin egen medalje, og en flot tale til at skylle det hele ned med.

Forlaget skriver: Da Esthers morfar køber huset på Palermovej i 1921, ønsker han sig et hjem fyldt med opera, bohemer og en kærlighed så berusende som beskrevet i Kong Salomons Højsang. Men hans udkårne, russiske Varinka, vil langt hellere spille på greyhounds ude på Tårnbybanen.

Den utæmmelige lidenskab og drømmen om et kunstnerliv bliver ved med at spøge i slægten. Især Esther og hendes tvillingesøster, divaen Olga, slås med deres skyhøje forventninger til tilværelsen.

Det er Annette Bjergfeldts første roman. Nemlig en kaskade af rablende vanvittige og hjertegribende fortællinger om tre generationer, OK, måske fire, hvor de fleste af de mennesker vi møder, kæmper for at finde både kærlighed, anerkendelse, og retfærdighed de steder hvor det modsatte er normalen.

Fortællingen, ja men hvad skal jeg ellers kalde den, som læser vidste jeg aldrig hvad jeg skulle forvente på den næste linje, det næste afsnit, det næste kapitel. Og så alligevel. Ret hurtigt blev det en vane. Ja tilgiv mig. At forvente at sådan en mærkelig blanding af groteske fabulerende scener, nu og da iført menneskelige klæder, når en til tider barsk virkelighed trængte sig på, virkelig kunne bære mig igennem til sidste side. Og efterlade mig bedre tilpas end meget længe, Corona eller ej? Men jeg kom igennem, med tårer i øjnene, krampe i lattermusklerne, og en læseglæde af gigantiske dimensioner.

"Jeg tænker allerede på den "Svære toer". Hvad kan der komme efter denne fantastiske roman".

Jeg tænker allerede på den "Svære toer". Hvad kan der komme efter denne fantastiske roman. På vej hen til min blærbare computer for at binde denne buket roser, slog det mig, at Annette Bjergfeldts roman har så meget i sig, at hun og hendes skrivekunst må være en oplagt kandidat, mindst, til en af de kommende litteraturpriser. Årets debutant, årets roman, ja men noget må der da ske. Tusind tak for hundredvis af fantastiske oplevelser. Via én og samme roman.

"...at det var Githa Lehman, som har fået opgaven med at indtale "Højsangen..." skiftede jeg til lytning 3/4 henne i bogen".

PS! Jeg læser normal de romaner som jeg skal anmelde. Men da jeg så at det var Githa Lehman, som har fået opgaven med at indtale "Højsangen..." skiftede jeg til lytning 3/4 henne i bogen. Og hun gør det aldeles fremragende. Og nu hvor jeg allerede har været inde på det med mulige priser,.... såh... måske... et flot stykke kunst i sig selv.

PS (2) Jeg har fået tilsendt en E-bog som anmeldereksemplar. Jeg læstede og lyttede til romanen via Mofibo. Andre bogbloggere kalder deres anmeldelser for "reklame". Det kan jeg dog ikke få mig selv til. Jeg knokler med flere dage læsning, overvejelser, så så indskrivning af en anmeldelse. Det er hjerteblod, og er ikke til salg. Smiler. Vh Bjarne Wildau.