Boganmeldelse: ARNULF - Da den klassisk uddannede pianist gav den på alle tangenter med en roman om VIKINGER

ARNULF af Susanne Clod Pedersen
650 sider
Findes som bog E-bog- og lytteroman
indtalt af Bent Otto Hansen

4 "bananer" ud af 6 mulige.

ARNULF er fra 2005. Og skrevet af den klassisk uddannede musiker Susanne Clod Pedersen, som indtil da kun havde skrevet en lærebog om hvordan man lærer at spille klaver. Med en uddannelse som pianist på blandt andet Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, kan man vel sige at hun var på absolut hjemmebane med den udgivelse.
   Helt anderledes var det, da hun gav den på alle tangenter, med den første af hendes Vikingeromaner. Nemlig ARNULF.
Forlaget skriver:
   Den unge viking Arnulf er vild som ørnen og ulven, der har givet ham navn. Han længes efter udfærd og dåd, men da broderen Helges skib vender blodvædet hjem, knuses alle planer. Blind af sorg gør Arnulf sig skyld i både misgerning og forbrydelse og må flygte over hals og hoved med en norsk træl. Færden bliver farefuld, dramatisk og omtumlet. Plyndringstogt, kongemøde og blodige kampe venter forude, og Arnulf støder på vikingerne fra Jomsborg. Hos så rå og hærdede krigere er det ikke let at blive anerkendt, for de kender krigens vilkår og tåler ikke svaghed. Vikingetiden oprulles i al sin storladne gru. En tid, hvor venskab og slægtsbånd var altafgørende, og hvor overlevelsen krævede svære valg.

Anmeldelse: Indtil jeg en dag fandt serien, der er i alt seks romaner i ARNULF sagaen, på streamingtjenesten MOFIBO, havde jeg aldrig hørt om hverken forfatteren eller hendes bøger.
   Til gengæld har jeg tidligere læst historiske og antropologiske romaner af forfattere som Jean MAuel, Jan Guillou (Korstogsserien), Ken Follett, og mange flere.
   Spændingen var stor. Kunne en dansk vikingeroman som jeg aldrig havde hørt om, leve op til romaner af forfatteren som jeg lige har nævnt her over?
   Jeg fandt den jo på MOFIBO, og lagde ud med at lytte til oplæsningen af Bent Otto Hansen. Den nye app fra steamingtjenesten viser hvor mange der lytter med. Normalt er jeg sololytter, når jeg vælger romaner som er s å gamle som Arnulf. Men hallo hallo. Der var masser af medlyttere.
   Og ja. Susanne Clod Petersen kunne sagtens leve op til forfattere med sammenlignelige udgivelser. Med Arnulf var det som om hun inviterede mig indenfor i en verden, i en kultur som ligger mindst 1000 år tilbage.
Da jeg møder Arnulf er han 16 vintre gammel. Han er forelsket i sin Frejdis. Han har sine kampe. Med sig selv. Og med andre. Men er gode venner med den ulveflok han altid møder og lever med, når han forsvinder fra bygden Egilssund.
   Da han indenfor få døgn får budskabet om at hans bror Helge, som ellers har lovet at tage ham med på sit næste togt er dræbt i Norge, mister Frejdis som mod sin vilje loves væk til sin Arnulfs nu eneste bror, og ved et uheld dræber broderen, "landmanden" Rolf, flygter han sammen med en træl til Norge. Nemlig til Haraldsfjord. Byen hvor Arnulfs bror blev dræbt efter at have voldtaget og gjort en kvinde gravid.
   Jeg følger Arnulf på togter til England, rygterne og løfterne om sølv i enorme mængder talte sandt. Samtidigt kæmper Arnulf for at blive anerkendt blandt voksne, rå, og hærdede krigere. Forfatteren blander med hjælp fra fagligt dygtige konsulenter sin egen fiktive fortælling med hvad "vi" allerede ved fra besøg på museer og lignende.
   Forfatteren har skabt en sprog som hun mener er så tæt på hvordan man nu talte med hinanden den gang. Det kan i starten virke lidt gumpetungt, men jeg vænnede mig hurtigt til det. Og gevinsten ved at fortsætte lytningen af Arnulf enorm. Glæder mig til at lytte til næste bog i serien.