Boganmeldelse: KONGETRO - Tobias Bukkehave - Højspænding.com

Tobias Bukkehave: KONGETRO
304 Sider
Findes som bog, E-bog og lytteroman
Udkom 28. april 2020  Politikens Forlag

******

Kongetro
Den tidligere jægersoldat Tom Cortzen er på vej til at sikre sig en fed kontrakt i London. Fra nu af skal det være slut med at sætte både forholdet til sin elskede Jen, og sit eget liv på spil. En forholdsvis normal tilværelse venter forude.

Men der er lige en begravelse hjemme i Danmark, der skal klares først. Hans far, kontreadmiral Richard Cortzen er død. Og Cortzen junior har lovet sin tvillingesøster at deltage. Også selv om han ikke har set eller talt med faderen, siden denne svigtede ham under en aktion i Iraq.

Tom kommer for sent til den stort anlagte ceremoni. Skændes med sin søster som er kommet hjem fra sit "liv" i USA, for at gøre sin pligt. Da kisten er kommet i graven, jord er kastet på, og han er på vej væk, bliver han stoppet af en tidligere soldaterkammerat. FE - Forsvarets Efterretningstjeneste. En opklarende mission venter. Aldrig nogensinde. Tom er færdig med Danmark, og med alt hvad som forbinder ham til tiden i det danske forsvar.

Da han får overbragt nyheden om at FE´s udsendte i Mellemøsten, Toms gode ven er blevet dræbt i Mellemøsten, begynder han dog at lytte. En smule. I øvrigt har man allerede afbestilt Toms fly til London næste morgen. Det ender med en overnatning i en eksklusiv privat lejlighed. Plus et løfte om at han nok, helt sikkert vil  deltage i et møde med nuværende eller tidligere folk fra FE næste formiddag.

Kongetro

Næste morgen smutter Tom op på det gods, som han og søsteren skal arve. Han har lovet at sætte gule sedler på de ting, som han gerne vil have omagasineret til sig selv, inden resten sendes på auktion.

I hans søgen efter ting, som han modstræbende sætter mærkater på, finder han en æske, som tilhørte hans afdøde russiske mor. Den får senere i handlingen stor betydning. Ja den redder indirekte hans liv. Men indholdet i æsken planter også tvivl om, hvad hans forældres ægteskab egentlig havde handlet om. Hvordan havde den smukke russiske kvinde mødt hans far, og hvorfor var det sket lige før den danske officer skulle forfremmes til en vigtig position hos NATO i Europa.

Der er seks sektorer i Forsvarets Efterretningstjeneste. Sådan er det bare. Deltagerne i formiddagens hemmelige møde arbejder for en organisation, som af de tilknyttede betegnes som Sektion 7, på trods af at ingen af den håndfuld der modtager Tom omkring bordet, er ansat hos FE. Men... resultatet af mødet bliver, at Tom Cortzens indvilger i at tage til Dubai for at opklare drabet på sin ven og kollega fra den gang i fortiden. Hans cover bliver Christian Dalby, dansk ekspert. Afrejsen skal finde sted dagen efter.

Efter mødet, samme aften, bliver han kontaktet af en tidligere amerikansk kollega, som tilfældigt med heldigt er i København. De to mødes i Hotel D'Angleterre bar. Et frustrerende møde, som ender med at Tom går der fra med en kuvert med 100.000 US dollars. På trods af at formålet med mødet, og ikke mindst betalingen, som danskeren forgæves afviser, står opgaven fra amerikaneren aldrig helt klart i lysende neon.

Kongetro

Handingen foregår cirka tre år ud i fremtiden. Eller sådan tolker jeg følgende. En amerikansk præsident, Ted Clayton, en kopi af Trump, er midt i sin anden valgperiode. Komikeren som blev præsident i Ukraine er også med. I omskrevet version, "Vores" egen Rasmus Paludan myrdes. Og den sag vi kender fra Ringsted, hvor iranske agenter havde planer om at myrde eksiliranere, udvikler sig yderligere.

Tobias Bukkehave har tidligere skrevet fakta, samt børne og ungdomsbøger. Nu har han så skrevet en spændingsroman. Jeg synes nok at han kræver lige lovlig meget tålmodighed fra mig som læser. Han indleder dramatisk nok med et drab på en iransk topprogrammør i eksil, og ét drabsforsøg (mindst) på dennes danske kone. Der fra skal man mindst en tredjedel hen i bogen, før der for alvor skete noget, der fik mig til at tænke på begrebet "spændingroman".

Kongetro

Så skete der til gengæld en masse. Aktionen hvor den iranske topprogrammør, hans danske hustru forsvinder sammen med vigtige computere og meget andet, får pludselig mening.

KONGETRO er forfatterens første forsøg med en thriller eller spændingsroman. Personerne i romanen virker på mange måder troværdige. Det samme gør de konflikter den hemmelige organisation, Sektion 7, der står bag Tom Cortzen, har med Justitsministeren. Og det er så her jeg spørger mig selv, om jeg har læst begyndelsen på en ny serie? Måske.
---
Jeg har modtaget en PDF fil version af spændingsromanen fra presseafdelingen hos Politikens Forlag.