FABERGÉS SIDSTE ÆG
Af Steffen Groth
Sider: 476
Findes som bog og E-bog.
Byens Forlag

******

Sara Kaufman. Matematisk student i New York. Hun skal besøge sin mormor Rebekka Stein, som sidder delvist lam i en kørestol. Matriark for en guldsmedeslægt som kan føres fire hundrede år tilbage. Sara har lovet at besøge hende. Og det skal hun nok. Helt sikkert. Men altså. Hun bliver forfulgt. En eller anden, måske flere er efter hende. Og det var det samme for to år siden. Da følte hun også at der var nogen efter hende. Hendes kæreste påstod at hun var skør. Der var sgu da ingen der forfulgte hende. To timer efter var han væk. Kæresten.

I øvrigt var der ingen som kunne skade Sara. Siden hendes forældre blev slået ihjel i trafikken har hun nemlig aldrig været svag. Super Woman, Firebird, Gwen Tennyson, Huntress. Når hun har brug for det, er hun dem alle sammen. Så hun klarer sig. Helt sikkert. Altså indtil videre.

To måneder tidligere var der to kvinder i Sankt Peterborg, som absolut ikke klarede sig. Et eller andet sted var de to yngre kvinder i familie med både Sara Kaufman og hendes mormor Rebekka Stein. Familien som igen nedstammer fra Pensak familien. Med en uges mellemrum blev de bedøvet, bortført, spændt ud på et gulv i en synagoge, og når de ikke svarede på det de skulle, blev de skåret i. Fra armhuler og videre rundt på kroppen. Først med en skalpel. Og til sidst med en sabel. 10 dybe sabelstik til dem hver. Det var takken for at de ikke ville svare, eller bare ikke kendte de krævede svar.

Det er Steffen Groth, som har været ved tasterne. Ja sikkert langt langt mere end det. Sidst han hørte fra sig, var med spændingsromanen ”Osamas hævn” (2015). Denne gang har han haft fat i historien om den sidste russiske zars hofjuveler Peter Carl Fabergé (som havde en dansk mor) og hans fantastiske æg. I dag hvor man ude i den virkelige verden har styr på de cirka halvtreds æg som blev fremstillet, mangler der i følge eksperter fem, hvis skæbne man ikke kender.

Og det er altså det sidste æg fra samlingen, Steffen Groth spinner sin historie over. Og Sara Kaufman når faktisk frem til sin mormor. Som ikke er alene. Den dansk-jødiske guldsmed Carsten er på besøg. Ankom dagen før fra København. Med sig har han sine to kufferter. han forventer at skulle overnatte hos Saras ældste søster, som han også skal snakke forretninger med. Han er høj, bærer sin trænede krop flot og sikkert. Uddannet elitesoldat som han er. Kun tilfældigheder stoppede ham i at blive udstationeret i Afghanistan.

Og her stopper jeg så med at forklare eller udpensle hvad der ellers sker. Men måske er Sara Kaufman slet ikke så tosset, når hun føler sig iagtaget og forfulgt.

Steffen Groth skriver  stilrent. Handlingen flyder, glider, som lava hen ad en strand på Hawaii. Spænding fra første side. Og det fortsætter gennem hele bogen. Hvor meget der har hold i virkeligheden, og hvor meget i handlingen som er produkter af forfatterens fantasi, ved jeg simpelthen ikke.

Bogstaverne suser rundt i handlingen. Store bogstaver. Ofte er de sat sammen tre ad gangen. CIA, FBI, KGB, FSB, SVR. De er der alle sammen. Og netop fordi langt de meste af handlingen er centreret omkring skiftende jødiske og zionistiske samfund, er der en masse begreber, begivenheder, og traditioner som jeg enten ikke fattede eller blot ikke forstod, eller måtte gætte mig til. Men jeg synes aldrig at det ødelagde oplevelse at læse en af de absolut bedre danske spændingsromaner, som jeg har læst de seneste mange år.

Jeg kan umuligt vide hvor meget Steffen Groth har samarbejdet med sin redaktør hos Byens Forlag mens han skrev løs. Jeg ved heller ikke hvor flot og fejlfrit et manuskript Steffen Groth afleverede til forlaget. Men altså, helhedsindtrykket af det alt sammen er super. Jeg tror at jeg fandt én enkelt tastfejl under læsning af 476 sider. Flot.

PS! Steffen Groth er ikke den første, som har set en god historie i Ferbergés sidste æg. Med lidt held kan du på de danske biblioteker stadig låne en tegneserie om samme emne.