Boganmeldelse: Morten Hesseldahl MALINS EFTERÅR

Findes som bog, E-bog, og som lytteroman, oplæst af Mikkel Bay Mortensen
ISBN: 9788770073004
261 sider
5 / 6 stjerner

"Malins efterår" er en politisk spændingsroman med rødder fra Danmark og ud til Ukraine, Rusland, og Uk, læs London. Det er den nuværende direktør for forlaget Gyldendahl, nemlig Morten Hesseldahl, som via det århusianske forlag Modtryk stiller skarpt på ikke mindst den danske bankverdens krakelerede image og det danske samfunds forsyning af energi fremtidens energiforsyning. Iblandet voldsomme stænk fra konflikterne mellem Ukraine og Rusland.

Spændingsromanens dynamo er et søskendepar, Malin og Frederik, og deres ungdomsvenskaber med Theis. De to førstnævnte haft deres at kæmpe med gennem det meste af deres vidt forskellige tilværelser, mens sidstnævnte, godt hjulpet på vej af en anderledes lykkelig opvækst, er endt som den mest magtfulde departementchef i Danmark.

Den Danske Bank, salget af Dong, og fremtidige beslutninger om hvad der skal gøre Danmark til et grønnere samfund, har meget tydeligt været trampolinen som den borgerligt orienterede forfatter laver sine krumspring og saltemotaler på.

Kvart inde i handlingen kommer Theis og hans søn hjem fra en stund hvor de har spillet fodbold sammen, og finder Frederik hårdt såret og stort set bevidstløs på trappen foran deres hoveddør. Reelt har Theis og Frederik ikke set hinanden siden de var unge. Men de er stadig venner, fortæller faderen sin søn. En gang venner, altid venner. Og man hjælper sine venner. Også selv om Frederik absolut ikke vil have politiet blandet ind i sagen.

Søsteren Malin har haft en broget karriere i blandt andet USA og i England, hvor hun trådte op med striptease og salg af sex når pengene var store nok, i en club som var ejet af den ukrainske milliardær i Sterling pund Sergej Milosjenko. Manden kunne reelt snilt være hendes far. Milosjenko har via sit imperium stor indflydelse på det ukrainske og statslige energiselskab Naftogaz.

Theis er som departementchef i gang med at sætte prikken over det sidste i, i gennemførelsen af "Finansloven", og salg af en væsentlig del af den danske energisektor sælges.

Boganmeldelse: Inger Gammelgaard Madsen NATTELINJEN H E R!

Boganmeldelse: Susanne Staun - KØNSLIG OMGANG H E R!

Boganmeldelse: Nis Jacob - MISSIL - tredje bind i serien om Wolf H E R!

Frederik som i Theis´ hjem forsøger at komme sig efter sine alvorlige kvæstelser, har via et romanprojekt for "Danmarks Banken" fået oplysninger om netop Naftogaz. Papirer som to muskelmænd, formodentlig fra Ukraine, med alle midler forsøger at fravriste stakkels Frederik.

Malin, tjae, hvad hun laver, og hvilke roller hun har i balladen, hersker der stor usikkerheden om ind til romanens sidste fjerdedel.

Jeg har med stor glæde læst mindst tre af Morten Hesseldahls tidligere romaner. Hans måde at bygge et plot op så det bliver, ja netop, spændende er velfungerende. Og hans personer bliver levende via beskrivelser, som han gang på gang ryster ud af ærmerne.

Romanen sætter fokus på nogle særdeles spændende problematikker, og hans portræt af det politiske system med en departementchef rolle kontra e folkevalgte politikere er vel evigt aktuelle. Det fungerer ligesom alt sammen. Også den for mig meget overraskende slutning. Hallo hallo. Min vigtigste anke er, smiler, at den er alt alt for kort. K u n 261 sider.

Oplæsningen tager Mikkel Bay Mortensen sig af. Og det gør han godt, synes jeg. Det skal med, at jeg af princip læser de romaner som jeg vil anmelde. Jeg har derfor kun prøvelyttet til Mikkels arbejde.