Boganmeldelse: Mikael Lindholm og Lisbeth Zornig MONSTERLAND

Serie: Tessa og Adam bind 2
Sider: 460
Findes som indbundet bog, E.bog, og lytteroman
Forlag: HarperCollins

******

Lindholm og Zornigs anden roman om det umage par, Tessa Højmark og Adam Forsberg udkom i marts

Ægteparret Mikael Lindholm og Lisbeth Zornig fra Falster tager i deres mursten, 460 sider, udgangspunkt i den i virkelighedens meget omtalte sag om gymnasiedrenge fra 3.g  som inviterede de flotteste piger fra 1.g til såkaldte puttemiddage. Pigerne forventedes at servicere de ældre drenge, som ikke nødvendigvis er lige så attraktive som de inviterede piger.

I romanen har en pige begået selvmord. En video med sexscener hvor pigen og fire knægte er sat på Facebook. Politiet bliver indblandet, og faderen til den voldtagne pige kommer i krig med de fire drenges forældre.

Miniportræt: Mikael Lindholm og Lisbeth Zornig Læs HER!

Samtidigt sker der tyverier hos flere svømmehaller. Tyvegodset er kemikalier, som hvis de blandes til chlorgas kan dræbe hundredvis af mennesker.

Faderen til en af de involverede drenge er "sikkerhedskonsulent", og bliver af sit firma sendt på en opgave for det danske forsvar. Han skal den cyberekspert han er, være iagtager under en NATO cyberkrigsøvelse i Estland. Han introduceres som noget af det første i handlingen, En skrækslagen mand på flugt. Og i Helsingfors køber han mandag sen eftermiddag, 7 minutter før afgang en billet til en luksuskahyt med to værelser på færgen til Stockholm. Der fra håber han desperat på at komme tilbage til sikkerheden i Danmark.

Fredag i den samme uge møder Tessa op på sit arbejde på Teglholmen. Hun har i løbet af ugen fået en "idiotisk" opgave med at efterforske sagen om sexvideoen med den nu afdøde 1.g´er og fire af hendes værter fra "Puttemiddagen". Men faktisk begynder fredagen med at hendes chef, Ole Bundgaard, sender hende til Åland mellem Finland og Sverige. Det finske politi har bedt om dansk assistance til opklaring af et formodet mord.

Cybereksperten, sikkerhedskonsulenten, er blevet fundet i isfyldt farvand, og han formodes at være dræbt i sin kahyt, og derefter kastet ud fra den enorme færge.

Tessas uofficielle makker og kæreste, Adam, er på et prekært job i Italien. I af det danske samfund store kanoner lever endnu en gang som machokistisk slave i en fangekælder, og Adam bliver kaldt hjem fra jobbet med at passe på den vigtige klient. Han skal til Tallin i Estland for at tjekke hvad der er sket med sikkerhedskonsulenten, som havde samme arbejdsplads. Og som var udset til at blive medejer af firmaet, og dermed til at blive Adams chef.

Hermed er der også sagt farvel til historien om Puttemiddage og de tragiske følger for de næste 300 sider. I stedet serveres vi som læsere for den ene lange samtale efter den anden. Side op og sige ned, hvor de involverede tegner og fortæller.

Jo da. Der er da enkelte episoder, som bryder de mange referater, forklaringer, og samtaler. Udsendte Tessa ankommer til Åland, hvor hun møder sin finske efterforskningsleder, og en enkelt udsendt fra noget jeg forstod som det finske rigspoliti.

Vigtige opklarende samtaler mellem politidirektøren for Åland, samt de to efterforskere om aftenen i en sauna, hvor alle deltagere, mænd som kvinder er nøgne når de hopper ind under bruseren før sauna. Det er faktisk rimeligt godt beskrevet. Jeg havde en finsk kæreste for mange år siden, og det jeg oplevede den gang, og siden har erfaret med finske mænd fra min tid i Asien. Mikael Lindholm er svensksproget finne. Så der har han været på hjemmebane.

Adam bliver anholdt. Tessa kaldes til en lejlighed i Stockholm, hvor en computer er fyldt med den dræbtes fingeraftryk. Og selve computeren er fyldt med afsløringer, den dræbte danske konsulent har været en meget meget slem mand. Adam flygter, detaljerne vil jeg ikke afsløre.

Har du lagt mærke til at jeg indtil nu har kaldt "Monsterland" for en roman, og ikke brugt spænding eller thriller én eneste gang? Det har jeg mine grunde til. Da jeg var nået, eller havde kæmpet mig en tredjedel ind i handlingen, overvejede simpelthen at droppe projektet. Kun den kendsgerning, at jeg ville anmelde romanen, fik mig til at læse den færdig.

Mit bud er, at 200 sider bestående af alt for lange dialoger og forklaringer, nemt kunne være skåret væk. Jeg ved ikke hvem af de to forfattere der har skrevet hvad. Men specielt de første 100 sider er efter min mening dårligere skrevet end resten. Med snesevis af ordgentagelser. Min sproglærer på DJH, Gert Smistrup har måske vendt sig i sin grav.

Sidst i bogen gør forfatterne et stort nummer ud af at takke for den hjælp de har fået af redaktørerne på deres forlag. Det står jeg lidt uforstående overfor. Men indrømmet, den utrolige historie kunne forholdsvis nemt være rettet til, og igen, kortet ned til cirka 250 sider.