Boganmeldelse: Jørn Lier Horst - OND VILJE

Jørn Lier Horst om OND VILJE******

Sagen om flere seriemord blev opklaret. Tom Kerr blev arresteret og fik sin dom. Men der er stadig et bestialsk drab, som mangler en tilståelse. Afdelingen som tager sig af uopklarede mord, også kaldet "cold case" har længe troet på, at Tom Kerr har haft en partner, af politiet kaldet Den Anden.

Reelt er massemorderen spærret inde med kun mikroskopiske chancer for nogensinde at blive løsladt. Og han tilstår drabet på en ung kvinde, som aldrig er blevet fundet. I den proces går Tom Kerr med til vise politiet, hvor han har gravet det parterede lig ned.

Efterforskeren Adrian Stiller fra "Cold Case" satser på at lokke Den Anden til, har måske ikke helt styr på sikkerheden, da han med Tom Kerr i håndjern og fodlænker, og en større styrke af politifolk tager af sted fra fængslet. Ikke mindst William Wisting, hovedpersonen i den tidligere norske efterforsker og nuværende forfatter Jørn Lier Horsts krimiserier, som får ansvaret for aktionen fordi liget efter sigende skulle befinde sig i hans politikreds. Journalisten Line er af Adrian Stiller hyret til at filme rekontruktionen. Line er datter William Wisting, og hun har tidligere medvirket til opklaring af vanskelige sager.

Forfatter: Jørn Lier Horst
På dansk ved: Rolf Stavnem
Serie: Serien om William Wisting
Sider: 334
Omslag: Indbundet
Forlag: Modtryk

Hvordan er det nu Murphys love lyder? Hvis oget kan gå galt - så går det galt. Og det gør det. Den Anden har formodentlig været på spil. Kerr falder et par gange, og slipper for fodlænkerne. Og lille håndfuld politifolk, der i blandt den unge politibetjent Maren Dokken, bliver såret da en granat bliver udløst af en snubletråd. Tom Kerr flygter. Og nu er han bevæbnet.

Boganmeldelse: Morten Hesseldahl MALINS EFTERÅR H E R!

Boganmeldelse: Steffen Groth - FABERGÉS SIDSTE ÆG - H E R!

Boganmeldelse: Sara Bouchet - MIN MANDS ELSKERINDE H E R!

Boganmeldelse: Camilla Grebe - SKYGGEJÆGEREN H E R!

Rigtigt gættet. Der fra spinner forfatteren sig en fantastisk historie, en romaan om ondskab, hvor faglig uduelighed, særintereser og hævnlyst indenfor politiets egne rækker bliver blandet op med en forholdsvis almindelig opklaringshistorie. Alminde og almindelig. Måske ikke helt.

Ond Vilje er den tredje roman i en cold case kvartet. Og nej, du behøver ikke at begynde med første bind i samme serie.

Jørn Lier Horst, 50.

Ved lidt af en tilfældighed kom jeg for godt et år siden i gang med Jørn Lier Horst´s forfatterskab. En glædelig overraskelse. Ond Vilje er dog min første i den nuværende serie.

Men Horst har stadig evnen til at skabe spænding fra første side. Historien er godt udtænkt. Der bliver sendt nogle realistiske løsningsmuligheder af sted. Oftest i hver deres retning. Det er først henne mod de sidste 50 sider, at jeg føler mig kompetent til at gætte på krimigådens løsning.

Jeg kan huske mine egne negative tanker da jeg læste den første af Liers romaner, hvor hans datter som lokaljournalist uundgåeligt blandes ind i handlingen. Husker at jeg krummede tæer. Opfattede den del af historien som usansyndligt. Men for pokker da. Tricket fungerer, i hvert fald for mig. Også selv om  God læselyst.