Boganmeldelse: Inger Gammelgaard Madsen NATTELINJEN

Af Inger Gammelgaard Madsen
Forlaget Farfalla
383 sider
Findes som hæftet bog, E.bog, og lytteroman

4/6 stjerner

En af de mere produktive danske forfattere er på banen igen. Nemlig Inger Gammelgaard Madsen. Selvudgiver som siden hun debuterede i 2008 med krimien Dukkebarnet har leveret varen hvert evigt eneste år. Sådan. En præstation som blandt andet har betydet, at forfatterens romaner er blevet oversat til omkring 30 forskellige sprog.

Til de fleste andre selvudgivere kommer nu en opfordring til at kigge lidt på Inger Gammelgaard Madsen metoder. Der må da være noget inspiration lige netop der.

Tilbage til den seneste østjyske roman, som er en del af serien med efterforskeren Rolando Benito og journalisten Anne Larsen. Handlingen tager dens afsæt i Halloween nat, hvor et barn endnu en gang ringer til Nattelinjen. Telefonen på Nattelinjen tages af skolelæreren Maja, som har svært ved at tolke opkaldet. Er barnet der ringer op, offer for en makaber Halloween spøg, eller er der virkelig en god, makaber og rædselsvækkende grund til opkaldet.

Lidt senere henter Rolando Benito sit barnebarn Marianna fra en halloweenfest i Hornslet. Hendes forældre skulle noget andet. På vejen tilbage til pigen hjem, træder bedstefar hårdt på bremsen. En gigantisk hund, en Grand Danois, står i vejen. På vejen. Dens ene bagben er fyldt med blod. Men der er intet sår. Blodet kommer ikke fra hunden selv.

Susanne Staun: Kønslig Omgang  H E R!

Nis Jacob: Missil - tredje bind i serien om Wolf / Inessa H E R!

Et tryglende barnebarn overtaler bedstefar til at tage giganten med sig hjem. På trods af frygten for at Orlandos egen hund, en schæfer kaldet Angelo,  vil tage dårligt imod den navnløse og pt herreløse hund.

Krimijournalisten Anne Larsen har sagt sit job på den østjyske TV station op. Studieværten som hun afløste havde den frækhed at komme tilbage. Kort tid senere bliver hun tilbudt et job som dybdeborende journalist som tidligere har haft dårlige erfaringer med. Og det nye job, som hun accepterer, kræver at hun arbejder i forklædningen.

Og så er handlingen for alvor ligesom begyndt.

Der er ingen tvivl om at  Inger Gammelgaard Madsen kan sit håndværk. De mange udgivelser, salg af romanerne til udlandet, og et samarbejde med Forlaget Lindhardt og Ringhof er absolut ikke opnået uden grund. Introduktionen af historien kommer stille og roligt, på trods af den skræmmende start.

Og det bliver endnu mere makabert, da Rolando Benito og hans makker Freja Rafn ankommer til et kendt italiensk restauratørpars moderne villa i Skødstrup mellem Aarhus og Rønde. Hjemmet er indrettet luksiøst, med tydelige italiskeke aftryk. Og blod, alt for meget blod. Ret hurtigt opdager Rolando og Freja, at hjemmet er fyldt med kameraer. Det vil ødelægge for meget at fortælle hvem der viser sig på optagelserne.

Igen. Forfatteren kan sit kram. Men vi får som læser utrolgt mange detaljer med, som jeg i det mindst snilt kunne leve uden. Freja åbner bildør, Freja træder ud. Lukker bildøren. Rolando trækker en tændingsnøgle ud. Rolando åbner en bildør. Rolando træder ud. Tra la la la. Heldigvis er der masser af mere oplagte og nyttige iagttagelser og informationer.

Jeg tjekkede krimiens skæbne indtil videre hos Mofibo, hvor Nattenlinjen har haft forpremiere. Man kan som læser bedømme romanen efter at have læst den. Cirka 40 læsere har pt benyttet sig af den mulighed. 5 stjerne er højeste karakter. Og læserne har bedømt værket til lige under 5. 4,9 eller det der ligner.