Boganmeldelse: Missil - tredje bind i serien om Wolf / Inessa

Af Nis Jakob
Spændingroman
Udgivet af Jacobs Press som lydbog 10. 27 timer
Indtalt af Henrik Hartvig Jørgensen
Findes også som E-bog

5/6 stjerner

Hvor har den forfatter været i den første del af mit liv? Ja men det er sådan det er. Altså. Et før, og et efter, når det gælder de tre spændingsromaner om Wolf, en tidligere kriger i Afghanistan med en flot karriere hos politiet, en meget dygtig en af slagsen. Men som blev smidt ud af samme politi, for derefter at få et job hos en mystisk organisation, som på en til tider pervers og uforståelig måde forsøger at gøre verden til et bedre sted.

Den anden hovedperson er russiske Inessa, også med "forhenværende" på sit visitkort. Nemlig hos et russisk efterretningsvæsen.

De to første romaner i "Wolf" serien har ikke reelle slutninger, det er bare den samme historie som fortsætter fra den ene til den anden, og nu til den tredje roman, nemlig Missil.

Spændingsromanen har handlingscentre i Danmark, Rusland, Ukraine, og ikke mindst i Kina.

Nis Jakobs fingerspidser fremtryller et flow, som igen stort set fra start fik mig til at holde fast i min billige Huawei tablet. Korte sætninger. Da dum da dum. Fra punktum til punktum. Det rimer stort set, og det passer helt sikkert. Lageret med indskudte sætninger er helt sikkert lukket det meste af den tid forfatteren er på arbejde. Og kommaer, tjae, de har været svære at få fat på i langt det meste af arbejdstiden.

De korte sætninger og det flydende oplagte sprog, er en vigtig forskel, når jeg sammenligner med så mange andre danske forfattere. Persongalleriet er også flot komponeret, både de enkelte personer, og som dét orkester personerne danner. Ren rock på en sydende scene, og man kan næppe få nok.

Der er mindst fire fem handlinger, som ud og indvikler sig gennem den første halvdel af plottet.Ja måske endnu længere. Den danske statsminister, selvfølgelig fra den blå side det demokratisk morads, er reelt blevet skabt af en O. Henriksen. En gruppe journalister er med hjælp af Wolfs psykiater arbejder på at afsløre statsministeren medvirken til fup og svindel, og fede bankkonti i udlandet, både til statsministeren selv, og til hans parti.

O. Henriksen havde i øvrigt også en rolle at spille i en skandale om en ulovlig mission i Afghanistan, hvor Wolf var den eneste overlevende. Førstnævnte er ved romanens begyndelse i gang med at udrydde de dybdeborende journalister og psykiateren som har sat dem på historien om statsministerens svindel. Wolf og hans psykiater bliver som en del af det projekt kørt i havnen.

En dansk massemorder som i den anden bog i serien forsøgte at voldtage og mishandle Inessa til døde i et streamet show i Polen, har efter løsladelse fra et russisk fængsel genoptaget jagten på netop Inessa.

Og i Kina forbereder en ultra hemmelig del af det kinesiske efterretningsvæsen en aktion, som vil forskubbe balancen mellem Kina og USA når det gælder Fjernøsten.

Jeg synes at det er svært at skrive mere om spændingsromanen, uden at afsløre for meget. Slutningen af aktionen i Kina havde jeg ikke gættet mig til. Massemorderen. Hvad med ham? Og den korrupte borgerlige statsminister, nåede hans skaber O. Henriksen at udrydde de væmmelige dybdeborende journalister, inden hans "produkt" blev afsløret?

Vær lidt god ved dig selv. Og ikke mindst - forkæl dit læserhjerte. Jeg netop læste spændingsromanen, men hvis du holder af at lytte, er dine øregange i gode hænder hos  Henrik Hartvig Jørgensen.

PS! "Missil" får fem ud af seks stjerner. Spændingsromanen placerer Nis Jakob helt oppe blandt mine yndlingsforfattere når det gælder spænding. Næste del i serien med Wolf får titlen "Kaliffen" og udkommer en gang i 2021.